Pojęcie „monitoring cen” jest doskonale znane przedsiębiorcom działającym w branży e-commerce. Specjaliści zajmujący się analizą rynku sprzedaży internetowej często poruszają temat śledzenia cen produktów we własnym sklepie oraz wymieniają zalety przyglądania się cenom konkurencji. Żeby zrozumieć cel takich działań, trzeba zapoznać się z możliwościami narzędzi, które służą monitorowaniu cen (np. https://vizyble.com/produkt/pricing-monitor/). W poniższym artykule znajdziesz wszystkie niezbędne informacje dotyczące inteligentnych mechanizmów do śledzenia cen oraz korzyści płynących z ich wykorzystania.

Monitorowanie cen – na czym polega? 

Monitorowanie polega na analizowaniu i zestawianiu cen wybranych produktów, które są dostępne w sprzedaży internetowej. Cały proces obejmuje porównywanie cen poszczególnych artykułów oferowanych w różnych serwisach, np. na aukcjach, w tzw. porównywarkach oraz w wielu sklepach internetowych. Duże ilości danych, tzw. big data stwarzają możliwość przewidywania trendów cenowych i zarządzanie cenami produktów z największą korzyścią dla firmy. Wykonywanie tego typu działań na własną rękę bez użycia specjalnego oprogramowania jest nieskuteczne, nawet w przypadku małych firm.

Systematyczne śledzenie cen pochodzących z wielu źródeł jest czasochłonne i musi być poprzedzone researchem. Może się okazać, że znalezienie wszystkich interesujących nas ofert jest niemożliwe ze względu na ich pokaźną liczbę. Częściowa obserwacja nie przynosi pożądanych rezultatów, ponieważ wartości cenowe zmieniają się nawet kilkanaście razy w ciągu doby.

Price intelligence 

Szybkie wahania i nieregularne skoki cen produktów sprawiają, że jedynie nowoczesne narzędzia typu price intelligence są w stanie przeprowadzać efektywny monitoring cenowy. Takie oprogramowania wykorzystują boty, które zbierają dane dotyczące tysięcy ofert w różnych serwisach. Analizy obejmują nie tylko ceny, ale także koszty dostawy i dostępność produktu w sklepach. Przyspieszony i uproszczony przegląd ofert pozwala oszacować, czy Twoja propozycja cenowa jest atrakcyjna dla klienta oraz jak prezentuje na tle asortymentu w innych sklepach internetowych. 

Dlaczego warto monitorować ceny własnych produktów? 

Algorytmy wykorzystywane w narzędziach price intelligence dopasowują zebrane informacje do różnych produktów. Cały proces odbywa się w chmurach obliczeniowych, dzięki zastosowaniu rozwiązań algorytmicznych takich jak Machine Learning oraz Smart Matching. Po dokonaniu zestawień oprogramowania generują proste i czytelne raporty, które jako sprzedawca możesz wykorzystać do zwiększenia konkurencyjności swojej oferty.

Jakie jeszcze korzyści przynosi monitorowanie cen własnych produktów?

  • Alerty informują, na które ceny powinieneś zwrócić szczególną uwagę i jakie działania podjąć, by zwiększyć zysk z ich sprzedaży.
  • Automaty same mogą zmieniać ceny produktów w Twoim sklepie – będą to robić w odpowiedzi na działania konkurencji oraz przy uwzględnieniu Twoich warunków, dotyczących np. najniższej ceny, za którą chcesz sprzedawać produkt.
  • Boty samodzielnie sprawdzą, czy ceny w Twoim sklepie są zgodne z polityką cenową. Jeśli naruszasz standardy i twoje artykuły posiadają cenę przekraczającą dopuszczalne normy katalogowe, zostaniesz o tym poinformowany. 

Monitoring cen u konkurencji – jakie przynosi korzyści?

Monitoring cen konkurencji powinien odbywać się równolegle do śledzenia cen produktów we własnym sklepie. Ma to znaczenie szczególnie wtedy, jeśli prowadzisz działalność w konkurencyjnej branży. Dodatkowo handel elektroniczny rządzi się innymi prawami, niż tradycyjne biznesy. Dynamika zmian w sklepach internetowych związana jest z pojawianiem się licznych promocji oraz dostosowywaniem ofert do poszczególnych grup docelowych.

Co możesz zyskać, monitorując ceny konkurencji?

  • Optymalizacja cen i szybkie reagowanie na zmiany wprowadzane u konkurencji jest możliwe wyłącznie dzięki narzędziom price intelligence. Masz szansę przyciągnąć klientów ceną, ponieważ oprogramowanie cały czas „trzyma rękę na pulsie”. 
  • Oprogramowania wykrywają produkty pochodzące z nieautoryzowanych źródeł, dlatego, jeśli na rynku pojawia się artykuł z podejrzanie niską ceną, narzędzie poinformuje Cię o nielegalnych praktykach konkretnego sklepu i pozwoli uniknąć zaniżania cen własnych produktów.
  • Budowa strategii cenowych jest częścią działań marketingowych. Narzędzia price intelligence pomogą Ci podejmować skomplikowane decyzje dotyczące cen. Ponieważ czynnik cenowy jest jednym z wielu elementów składających się na konwersję, masz szansę zyskać nowych klientów, nie obniżając cen produktów.