Wszyscy znamy to uczucie. Stres pojawia się w życiu każdego z nas. W niektórych sytuacjach jest wsparciem i motywuje do działania, ale gdy jest zbyt intensywny i długotrwały może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie i stan psychiczny. Wielu z nas doświadcza go w swoim miejscu pracy. Co wywołuje stres w pracownikach i jak można sobie z nim skutecznie radzić? Poznaj więcej szczegółów

Stres w pracy – co go powoduje?

W miejscu pracy każdego dnia pojawiają się sytuacje, które są stresogenne. Nadmiar obowiązków, napięte relacje z przełożonymi i współpracownikami, praca po godzinach to tylko niektóre z przykładów, które przyciągają stres do pracy. Skąd będziesz wiedzieć, że jesteś zestresowanym pracownikiem? Gdy stres ma charakter długotrwały, możesz doświadczyć takich objawów jak chwiejne samopoczucie, bezsenność, niekończące się poddenerwowanie, problemy z koncentracją i podejmowaniem decyzji. W skrajnych przypadkach stres prowadzi do depresji, a także uzależnień. W takim przypadku bez pomocy specjalisty rozwiązanie problemu może okazać się niemożliwe.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Stres w pracy daje Ci w kość? Możesz spróbować to odreagować tzw. domowymi sposobami. Psychologowie radzą zmianę trybu życia na bardziej higieniczny, który można podsumować następująco: więcej aktywności fizycznej, więcej snu i więcej relaksu. Znajdź hobby, które po pracy zajmie Ci głowę i odciągnie od myślenia o pracy. Sport to nie tylko zdrowie dla naszego ciała, ale także wsparcie dla psychiki. Jeżeli potrzebujesz wyciszenia, dobrym pomysłem będą medytacje, dzięki którym popracujesz nad swoim oddechem i nauczysz się odpoczywać. A co z pracą? Możesz spróbować zmienić relacje ze współpracownikami na lepsze, ale to będzie wymagało rozmowy z członkami zespołu. Rozwiązywanie konfliktów także nie powinno być odkładane na później. Popracuj nad swoją asertywnością. Ta umiejętność przyda się, gdy masz zbyt wiele obowiązków i chcesz uniknąć kolejnych. Zadbaj też o to, aby wyraźnie oddzielić czas pracy od czasu po pracy. Nie sięgaj po firmowego laptopa i nie zajmuj się odpowiadaniem na maila, gdy jesteś już w domu. Dobry harmonogram oraz nastawienie pomogą Ci ograniczyć stres i uczynią Cię lepszym pracownikiem.